Clubweekend 2012

Wielerweekend Andijk * 4-5-6-7 mei 2012*

Dinsdag vertrok ons gezin al richting het noorden om alvast in vakantiestemming te komen voordat de rest van de club vrijdag zou komen. Nadat we ons huisje hadden ingericht hebben we Gert en Maaike opgezocht want ook de familie de Kam was wat eerder gekomen (al vanaf zondag!). De kinderen hadden elkaar al eerder gevonden en waren naar het zwembad en wij dronken een lekker biertje voor de camper. ’s Avonds lekker uit eten op het terrein en gelijk gereserveerd voor 25 man op vrijdagavond. De dagen die volgden hebben we toerist gespeeld in een voor mij bekende omgeving. Een dagje Enkhuizen, een dagje Volendam, mijn neefjes en nichtje op bezoek, een bakkie koffie bij mijn ouders gedronken etc.

Vrijdag was dus dat dagje naar Volendam samen met de familie de Kam. Lekker geslenterd en in een café gezeten. Tegen een uur of 5 kwamen we weer bij het Grootslag aan en daar zagen we Mariel, Katinka en Kees al lopen met wat boodschappen. Jacco en Sylvia stonden in de speeltuin. Bram en Lineke zaten al aan de koffie met Marco etc. Iedereen was goed aangekomen! De kinderen doken gelijk het zwembad in en de stoere mannen hadden weer even werk aan de partytent. Om half 8 waren we welkom in het restaurant. De kok had een 3-gangenmenu voor ons op een kaartje staan en we hebben heerlijk en gezellig gegeten. Na het eten gingen de die -hards nog even in de partytent zitten voor een afzakkertje maar laat werd het niet want er moest gefietst worden de volgende dag! En zo warm was het ook niet.

Zaterdag stonden de fietsers klaar om de West Friese omringdijk route te fietsen. Er moest alleen even gewacht worden op de gids (onze zwager Maurice) en Daaf want Daaf begon met een lekke band!!! Maar na een fotomomentje kon de groep vertrekken ……verhaal volgt door Kees.

De dames die overbleven hadden afgesproken om half 10 in de tent voor koffie  en overleg. We zaten te wachten op jarige jet Sylvia maarja die ging eerst douchen, bellen etc. Dus het koortje was al aardig uitgedund toen ze de tent binnen stapte. Sylvia, Maaike en ik vertrokken met de kinderen in auto’s naar Enkhuizen. Lineke moest eerst haar dochter op halen van het station. Katinka en Annemarie gingen op de fiets ook naar Enkhuizen en Sonja ging fietsen in de buurt en naar haar zus. In Enkhuizen parkeerden wij en liepen zo tegen Nadieh op terwijl haar moeder aan de andere kant van Enkhuizen een parkeerplek aan het zoeken was. Maar even later zagen we haar ook onze kant opkomen en konden we gaan slenteren over de vrijmarkt. We hadden heerlijk weer en zagen op een gegeven moment Katinka en Annemarie heerlijk op een terras zitten. Onze groep was daar te groot voor dus we liepen door. Na een paar uur hadden de kinderen het wel gezien en zijn we terug gegaan naar het park. De kinderen doken het zwembad nog even in en wij hebben bij Sylvia lekker taart gegeten. Tegen half 6 kwamen de tourrijders terug en die hadden het heel leuk gehad!

’s Avonds kwamen we allemaal bij elkaar in de partytent voor een hapje en een drankje. Tegen 8 uur hebben we 18 pizza’s besteld en die gingen er wel in! Het was wel koud in de tent maar gezellig met veel lachen, gezang van Hans en de wildste verhalen. Maar tegen een uur of 12 was iedereen toch wel in zijn eigen huisje, caravan en/of camper.

Na een goede nacht was het voor ons inpakken en wegwezen. Ook de families de Kam en Wattel  vertrokken. Tja, de kinderen moesten de volgende dag weer naar school! Hans, Marco en Bram gingen al vroeg op pad met de fiets, de tent werd opgeruimd en weer in gepakt en nadat we afscheid hadden genomen vertrokken de nordic walkers ook. We zagen ze nog lopen nadat we de sleutel hadden ingeleverd.  Een mooi gezicht zo boven op de dijk!

Het was een leuke korte week en weer gezellig zo met de fietsgroep!!!

Yvonne

Clubweekend Andijk  (2012) vervolg

Zaterdag 5 mei hebben we een mooie tocht gefietst door Noord-Holland.  De zwager van Daaf die in de streek woont en zelf ook lid is van een toerclub had een mooie route uitgezet. Om 9.00 uur verzamelden we op het vakantiepark “Het Grootslag” in Andijk toen bij Gert zijn telefoon ging, hij nam zoals gebruikelijk op met  “Uithaven Kamperland” het was echter geen klant voor een ligplaats maar Maik de zoon van Daaf en Yvonne die meldde dat Daaf een lekke band had en dat we nog even geduld moesten hebben. Toen we compleet waren maakte Yvonne nog een groepsfoto van Mariel, Yolanda, Willy, Daaf, Gert, Jacco, Hans, Jan, Bram, Marco, Kees en Maurice. (de zwager van Daaf en Yvonne)

Daarna vertrokken we van Andijk over de dijk naar Wervershoof en verder naar Medemblik langs de boorden van het IJsselmeer. Bij Medemblik gingen we naar het westen, eerst naar Schagen en verder Zijpe, Krabbendam, Schoorldam en Schoorl waar de eerste stop gepland was na ongeveer 55 km. Het was fris maar droog al was het wegdek wel nat en op sommige plaatsen modderig zodat het al snel niet meer te zien was dat de meeste fietsen mooi opgepoetst waren. Niemand was daarop bedacht en daarom waren de spatborden achtergebleven. De stop in Schoorl was in Grandcafe de Viersprong en hier waren ze berekend op toerfietsers omdat we allemaal een stukje plasticzak kregen om over de stoffen zittingen van de stoel te leggen, en er waren meer toerfietsers. Het cafe kwam me bekend voor en ik kan me vergissen, maar volgens mij was ik er al eerder geweest toen we met het voetbal-team van Kats in 1991 een weekend in Schoorl hebben vertoefd. (alweer 21 jaar geleden)

Na de koffie met Appeltaart stapten we weer op de fiets en kwamen langs Oudkarspel, Zuidscharwoude, Broek op Langedijk, Heerhugowaard, Ursem, Avenhorn, en Scharwoude waar we weer aan de boorden van het IJsselmeer terugkeerden en na ongeveer 100 km in Hoorn waar we bij “de Volendammer” wat hebben gegeten, van uitsmijters (verreweg favoriet) tot broodje bal en kroket. De uitbaatster had het erg druk en we dachten dat het wel lang zou duren voordat we wat te eten zouden hebben, maar ze had het toch nog snel voor elkaar en we hadden al wat te eten voordat de hulp die opgeroepen was arriveerde.

Vervolgens ging de tocht verder over de zuiderdijk naar Enkhuizen. De wind kan er net zo hard blazen als in Zeeland zeker als je boven over de dijk fiets met zicht op het IJsselmeer. Gert had hier een lekke band, er zat een draadje van een staalborstel in zijn band wat er niet zo makkelijk uit te krijgen was. Het was er ook behoorlijk druk met fietsers die in verband met Bevrijdingsdag een fietstocht hadden die waarschijnlijk georganiseerd was door de oranjevereniging van Enkhuizen. Ook in Enkhuizen was het erg druk en was het laveren en lopen tussen de mensen en kraampjes  door om bij Schipperscafe  ‘t Ankertje te komen voor de laatste tussenstop na 127 km op het mooiste plekje van Enkhuizen, tegenover de Drommedaris.

Vanaf dit gezellige cafe zou het nog maar 9 km terug zijn naar Andijk volgens Daaf die al eerder in ’t Ankertje was geweest, daarom kon er nu wel een biertje gedronken worden. We werden buiten op het terras al verwelkomd door enkele stamgasten die wel op onze fietsen zouden passen, en toen later binnen ook nog verschillende stamgasten arriveerden wilden ze graag weten waar we vandaan kwamen evenals in de Volendammer in Hoorn kon je merken dat de mensen daar niet afwachtend zijn, maar gelijk op hun doel afgaan. Na enkele biertjes was het weer tijd om richting Andijk te gaan, het eerste stuk over de winderige dijk met tegenwind en later aan de binnenkant van de dijk. Het was uiteindelijk nog 15 km i.p.v. 9 km maar dat komt waarschijnlijk omdat Andijk zo een lang en uitgestrekt dorp is want als je het bord Andijk ziet is het nog zeker 5 a 6 km voordat je in de proefpolder bent waar het vakantiepark “Het Grootslag” gelegen is. Het was een mooie tocht van 142 km door een streek waar je niet zo snel komt en ondanks dat het nog fris was bleef het wel droog en hadden we tijdens het fietsen maar 1 keer een lekke band. Na een lekkere douche verzamelden we om 18.30 uur in de grote tent.

Zondagmorgen werd eerst de tent afgebroken. Gert wilde om 11 uur vertrekken en zou de tent mee terug nemen naar Zeeland. Daarna verzamelden Yolanda, Mariel, Annemarie, Katinka, Sonja en Kees om onder leiding van instructrice Lineke een rondje Nordic Walking te gaan doen. Jan en Willy bleven achter en hadden ondertussen verschillende fietsen mooi opgepoetst. Bram, Hans en Marco waren om 10 uur vertrokken voor een tocht van ongeveer 80 km over de dijk van Enkhuizen naar Lelystad.

Tijdens het lopen hebben we Gert en de rest van zijn familie uitgezwaaid evenals Daaf en Yvonne met de jongens die nog bij de familie langs zouden gaan alvorens naar Zeeland terug te keren. Na de middag zijn Mariel, Yolanda, Jan en Kees nog een rondje met een knooppuntenroute gaan fietsen terwijl Willy achter bleef om naar Heerenveen-Feijenoord te luisteren. Bram, Lineke en Nadieh zijn nog naar Enkhuizen geweest s’-middags en Marco en Katinka zijn bij kennissen geweest in Zuid-Scharwoude.

Het was zondagmiddag lekker weer om te fietsen en met een zonnetje erbij ging de route via de knooppunten van Andijk, Wervershoof, Oostwoud met onderweg prachtige tulpenvelden naar Midwoud en over mooie fietspaden verder naar Nibbixwoud en Wognum. (hier heeft het hoofdkantoor van DSB van Dirk Scheringa gestaan.) Daarna verder naar Hoorn waar we in d’ Oude Waegh koffie hebben gedronken. Na de koffie moest Kees nog even pinnen en daarna raakten we de koers even bijster omdat we geen knooppuntbordje meer tegenkwamen maar na wat omzwervingen door de buitenwijken van Hoorn hebben we uiteindelijk de route
weer opgepikt en ging het verder naar Oosterblokker, Westwoud, Zwaagdijk-Oost, Wervershoof, Kerkbuurt en Andijk en hadden we nog een mooi rondje van 56 kilometer gefietst en konden we Willy feliciteren met de winst van Feijenoord op Heerenveen.

We spraken af dat we s’avonds nog in het restaurant zouden gaan eten met de overblijvers. (Hans en Sonja en Jacco en Sylvia en de kinderen waren inmiddels ook vertrokken) Na het eten hebben we nog wat gedronken in het huisje van Yolanda om de overgebleven drank op te maken. (is niet helemaal gelukt) Maandagmorgen zijn we om ongeveer 10 uur weer huiswaarts gekeerd na afscheid van elkaar te hebben genomen. Jan en Annemarie zouden nog verder trekken met de camper om er nog een weekje vakantie aan vast te plakken. Het was weer een zeer geslaagd clubweekend, met dank aan Daaf en Yvonne voor de organisatie en Maurice voor de mooie tocht op Zaterdag.

Er zijn nog een aantal foto’s gemaakt door Yolanda en Yvonne, deze zijn te vinden in de Menubalk onder foto’s hier staat een link naar het fotoalbum.